Ad Snijders: een pionier uit Eindhoven
- Peter van Os
- 1 dag geleden
- 2 minuten om te lezen
Eind jaren '80 maakte ik kennis met de schilderijen van Ad Snijders. Een goede vriend en kunstverzamelaar was ook bevriend met deze inspirerende kunstenaar uit Eindhoven.
Ad Snijders (1929–2010) was een autodidactische kunstenaar die zijn hele leven in Eindhoven werkzaam bleef. Zijn werk werd al vroeg getoond in prestigieuze musea zoals het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Snijders stond bekend om zijn vernieuwingsdrang: hij initieerde tentoonstellingen als Schijt aan Schilderkunst (1963) en Tot lering en vermaak (1970), en richtte galerie Thornfield op om jong talent een podium te geven.

Witte Rotsen (1962)
De expressieve verfopbouw, de dynamiek in kleur en de stevige textuur maken dit werk tot een krachtig voorbeeld van Snijders’ vroege abstracte stijl. In de compositie lijkt de schilder de natuur te verbeelden: rotsformaties, lichtval en ritme vloeien samen in een bijna muzikale gelaagdheid.
De afmetingen van dit schilderij zijn. 54 × 94 cm. Het is uitgevoerd in olieverf op paneel. De titel, signatuur en datering zijn ook op de achterzijde duidelijk aanwezig.

Voor dit schilderij heb ik gekozen voor een donkere lijst met bescheiden koperkleurige accenten.

Waarde en verzamelcontext
De schilderijen uit de vroege jaren ’60 worden bijzonder gewaardeerd vanwege hun authenticiteit en expressieve kracht.
Dit werk vormt niet alleen een waardevolle aanvulling op een bestaande collectie, maar kan ook als solostuk een monumentale uitstraling hebben in een modern interieur.
Zijn werk is ook nu nog te vinden in het Stedelijk Museum Amsterdam en in het Van Abbemuseum in Eindhoven. In het Stedelijk vermoedelijk in depot, het Van Abbemuseum toont een aantal gouaches op papier op een mooie plek.
Bekijk dit schilderij van Ad Snijders in onze collectie: Ad Snijders | Witte rotsen.
Comments