top of page

C.T. Loo: Bruggenbouwer tussen Oost en West

  • Foto van schrijver: Peter van Os
    Peter van Os
  • 2 dagen geleden
  • 2 minuten om te lezen

Een bijzondere lezing van de KVVAK

Door Peter van Os


De mysterieuze kunsthandelaar die Chinese kunst naar Europa bracht


Als actief lid van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) neem ik regelmatig deel aan lezingen en ontmoetingen met collega’s, verzamelaars en kunsthistorici. Allen delen we een diepe fascinatie voor Aziatische kunst. Onlangs woonde ik een bijzondere lezing bij in het oratorium van het Rijksmuseum. Centraal stond het leven en werk van C.T. Loo (1880–1957), de legendarische Chinese kunsthandelaar die een sleutelrol speelde in de verspreiding van Chinese kunstobjecten naar het Westen.



Van kok tot cultureel spilfiguur


C.T. Loo, voluit Ching Tsai Loo, arriveerde begin twintigste eeuw in Frankrijk als kok van een diplomaat. In 1908 vestigde hij zich in Parijs, waar hij zou uitgroeien tot een van de meest invloedrijke kunsthandelaren in Aziatische kunst. Zijn galerie, ontworpen als een Chinese pagode, werd een begrip onder verzamelaars in Europa en de Verenigde Staten.



C.T. Loo, voluit Ching Tsai Loo, arriveerde begin twintigste eeuw in Frankrijk als kok van een diplomaat. In 1908 vestigde hij zich in Parijs, waar hij zou uitgroeien tot een van de meest invloedrijke kunsthandelaren in Aziatische kunst. Zijn galerie, ontworpen als een Chinese pagode, werd een begrip onder verzamelaars in Europa en de Verenigde Staten.


Levensverhaal van een markant en controversieel figuur


De lezing werd verzorgd door biografe Géraldine Lenain verbonden aan het Musée Guimet. Zij raakte gefascineerd door Loo’s levensverhaal en deed uitvoerig onderzoek naar zijn carrière. Zijn handelswijze werd bewonderd, maar riep ook vragen op. Hoe slaagde hij erin om zulke waardevolle objecten Europa binnen te krijgen? En waarom bleef hij altijd vaag over zijn afkomst? De biografe noemt hem een man van mysterie: briljant in zijn vak, maar omstreden in zijn methodes.



Kunsthandel en de kunst van marketing


C.T. Loo was zonder twijfel een meester in marketing. Hij introduceerde een nieuwe smaak in de westerse verzamelwereld, waarbij Chinese kunst een begeerd statussymbool werd. Via een zorgvuldig opgebouwd netwerk wist hij duizenden objecten uit China te verhandelen. Deze handel ging niet zonder risico: sommige van zijn contacten in China werden gearresteerd of kwamen zelfs om het leven.



Het verzwegen geboortedorp: 'Loo Village'


Opvallend is dat Loo zijn geboortedorp Lujiadou altijd verzweeg. Pas veel later werd bekend dat hij het dorp jaarlijks financieel ondersteunde. Uiteindelijk werd het zelfs informeel ‘Loo Village’ genoemd. Een ontroerend detail in het leven van een man die zijn wortels nooit publiekelijk erkende, maar ze wel trouw bleef.



Een persoonlijke zoektocht in Parijs


Tien jaar geleden bezocht ik zelf zijn voormalige galerie in Parijs. Het gebouw, geïnspireerd op een pagode, is even gesloten als fascinerend. Het kostte wat moeite om binnen te komen, maar uiteindelijk kreeg ik toegang. Het was een ervaring die indruk maakte en nog altijd bijblijft.



C.T. Loo, voluit Ching Tsai Loo, arriveerde begin twintigste eeuw in Frankrijk als kok van een diplomaat. In 1908 vestigde hij zich in Parijs, waar hij zou uitgroeien tot een van de meest invloedrijke kunsthandelaren in Aziatische kunst. Zijn galerie, ontworpen als een Chinese pagode, werd een begrip onder verzamelaars in Europa en de Verenigde Staten.


De erfenis van C.T. Loo in museale collecties


Objecten uit de collectie van C.T. Loo zijn vandaag de dag te bewonderen in toonaangevende musea zoals het British Museum en het Smithsonian's National Museum of Asian Art. Zijn nalatenschap leeft voort, net als de discussies over zijn werkwijze. C.T. Loo blijft een controversiële, maar onmiskenbaar invloedrijke figuur in de wereld van de Aziatische kunst.



Websites


Comments


bottom of page